loading...
مقالات گرافیکی
مهدی بازدید : 95 یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

طراحی لوگو چگونه انجام می شود؟

از آنجا که یک آرم موجودیت تصویری است که یک سازمان را نشان می دهد ، طراحی لوگو یک بخش مهم از طراحی گرافیک نیز است. یک آرم یا سمبل اصلی یک سیستم شناسایی پیچیده است که باید بطور عملکردی در کلیه ارتباطات یک سازمان گسترش یابد. بنابراین ،طراحی آرم ها و ترکیب آنها در یک سیستم هویت بصری یکی از دشوارترین و مهمترین زمینه های طراحی گرافیک است. آرم ها در سه طبقه بندی قرار می گیرند (که می توانند ترکیب شوند). ایده های تصویری ، اشکال کاملاً انتزاعی هستند. نقاشی ها نمادی ، طرح های نمایشی هستند. آرم ها (یا کلمات کلیدی) نام یا نام های اولیه شرکت را نشان می دهد. از آنجا که آرم ها به معنای نمایندگی نماد های شرکت ها یا هویت شرکت ها و تقویت شناخت فوری مشتری آنها است ، اغلب برای طراحی مجدد و تاثیر گذاری روی مخاطب سودمند است.

درباره لوگو

برای درک اینکه یک لوگو چیست ، ابتدا باید درک کنیم که هدف اصلی آن چیست. فرایند شکل گیری طرح باید با هدف این باشد که فوراً قابل شناسایی ، الهام بخش اعتماد ، تحسین ، وفاداری و برتری ضمنی باشد. این بخش یکی از جنبه های بازار تجاری یا یک نهاد اقتصادی یک شرکت است و شکل ها ، رنگ ها ، فونت ها و تصاویر آن معمولاً با سایر آنها که در یک ویترین قرار گرفته است تفاوت های چشمگیری دارند.

طراحی لوگو ابزاری برای برندسازی و بازاریابی است که می تواند برای نشان دادن مشاغل مورد استفاده قرار گیرد. آرم شما نشان دهنده نام تجاری شما است. ما هر روز آرم های مختلف را می بینیم بیشتر آنها در یک زمینه تجاری یا برای نشان دادن یک تجارت استفاده می شود.یک لوگو نمادی است که برای کمک به تبلیغ و تبلیغ عمومی استفاده می شود .یکی از مسائل مهمی که برای یک سازمان میتواند مطرح باشد طراحی لوگوی آن است. این قسمت از شرکت شما میتواند همیشه نام سازمان را به خاطر مشتری بیاورد و در ذهن افراد باقی بگذارد.

13 قانون طلایی برای خلق اثری ماندگار

قوانینی که میتواند در طراحی لوگو برای طراح و سفارش دهنده مفید باشد

01. از نام تجاری مشتری خود اطلاعات کسب کنید

اولین قدم برای ایجاد طرح آرم سفارشی ، شناختن جزئیات کسب و کار مشتری خود است. هر شغل حداقل تا حدی متفاوت است. باید آن تفاوت کوچک را دریابید. بدانید چه چیزی باعث می شود تجارت آنها از بقیه شرکتهای مشابه در بازار متمایز شود. طرح مشتری را بطور خلاصه بخوانید زیرا می توانید نکات لازم را در آنجا مشاهده کنید. اما اگر به طور خلاصه هیچ جزئیاتی وجود ندارد ، سؤال مربوط را از مشتری بپرسید.

در مورد بازار هدف و مشتریان از مشتری سؤال کنید. چه کسی مشتری ایده آل محصول یا خدمتی است که تجارت ارائه می دهد. تمام این اطلاعات برای یک طراح آرم ضروری است. چنین جزئیات در انتخاب عناصر طراحی مناسب قلم ها ، رنگ ها ، شکل ، نماد ، خطوط و موارد دیگر کمک می کند.

02. یک تم برای آرم خود انتخاب کنید

بر اساس نوع صنعت مشتری خود می توانید یک دسته طراحی آرم را انتخاب کنید تا آن دسته شما بیشتر متمرکز شود و به شما امکان می دهد تا بهتر تمرکز کنید. این امر بسیار مهم است اگر از سازنده آرم آنلاین استفاده می کنید ، زیرا در اینجا دسته های مختلف طراحی لوگو را انتخاب کرده و انتخاب مناسب را برای ایجاد یک طراحی کامل و سریع آماده می کنید. در هر صورت ، شما باید با مفهومی پیش بروید که فکر می کنید بهترین ایده آرم است.

03. طرح را آماده کنید

همیشه ایده خوبی است که قبل از شروع روند طراحی ، طرح کلی از طراحی آرم خود را تهیه کنید. ممکن است با ترسیم ایده های مختلف لوگو روی یک کاغذ شروع کنید. برای ساده نگه داشتن چیزها ، سعی نکنید رنگ ها را در طرح های خود پر کنید. این به شما کمک می کند تا یک نمای کلی واقعی تر از چگونگی ظاهر آرم مورد نظر خود را به دست آورید. مشتری خود را با این طرح خشن ارائه دهید و منتظر پاسخ باشید.

هنگامی که یک بازخورد مناسب و یک سیگنال مثبت از مشتری خود دریافت کردید ، ایده طراحی خود را گسترش داده و توضیح دهید. روش دیگر و بسیار ساده برای انجام همین کار ، استفاده از سازنده آرم آنلاین است ، این امر باعث می شود در وقت شما صرفه جویی شود و با استفاده از خلاقیت خود می توانید آرم خود را بسازید.

04. طرح را ساده نگه دارید

یکی دیگر از مهمترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید مربوط به سادگی طراحی است. از آنجایی که قرار است یک آرم ابزاری برای ارتباط باشد ، باید تا حد امکان ساده نگه داشته شود. آن را به گونه ای طراحی کنید که افراد بتوانند پیام را در نگاه اول فوراً دریافت کنند. به همین دلیل است که بیشتر شرکت های جهانی از طراحی ساده لوگو برخوردار هستند. به عنوان مثال ، آرم نایک یک طراحی ساده و ساده است. آرم اپل به سادگی یک گاز بر روی سیب است.

استفاده پیچیده از رنگ ها ، قلم ها ، شکل ها و خطوط باعث می شود تا مردم از نگاه دوم به آرم دلسرد شوند. آنها برای بدست آوردن معنی از آرم تلاش خواهند کرد. از این رو ، آنها قادر نخواهند بود از برند موجود در پشت آرم که طراحی پیچیده ای دارد ، بیاد بیاورند. اما سادگی فقط یک اصل نیست که فقط برای طراحی آرم از آن رعایت شود. در حقیقت ، هر کدام از آیتم های طراحی گرافیکی را مانند طراحی بروشور ایجاد کنید ، باید پیام خود را به روشی ساده ارتباط برقرار کند.

05. انتخاب یک طرح رنگی

اکنون ، هنگامی که شما با یک طرح طراحی مصوب آماده هستید ، مرحله بعدی انتخاب رنگ ها برای تزئین آرم شماست. با این حال ، اگر مطمئن نیستید که چه رنگهایی به طراحی شما مناسب است ، همیشه بهتر است بر اساس مشخصات شرکت و صنعت مشتری خود یک تحقیق کامل انجام دهید.

در اینترنت سرچ داشته باشید تا بررسی کنید که چه رنگ و سایه ای کامل می تواند آرم شما را تکمیل کند. با مشتری ، همکاران یا دوستان خود مشورت کنید و فراموش نکنید که برای رسیدن به یک رنگ بندی متناسب با طراحی آرم خود ، قضاوت های خود را انجام دهید.

اگر در مورد اینکه کدام رنگ برای آرم شما مناسب خواهد بود مطمئن نیستید ، از طراحی وب سایت مشتری خود بازدید کنید . می توانید از وب سایت رنگ بگیرید. ممکن است مشتری از این رنگها در وب سایت با دقت استفاده کرده تا شخصیت و احساسات برند را منعکس کند.

06. فونت هایی را انتخاب کنید که دارای ویژگی برند تجاری هستند

قلم ها عناصر اصلی هستند تا لوگوها منحصر به فرد به نظر برسند. می توانید بسیاری از آرم های جهانی را که به خاطر استفاده بی نظیر آنها از حروفچینی به یاد می آوریم ، به خاطر بسپارید. به عنوان مثال ، به دلیل فونت دستنویس کلاسیک که در طراحی لوگو استفاده می شود ، آرم Coca-Cola فوراً به ذهن می آید.

این یک قلم سفارشی است که مخصوص آرم ایجاد شده است. این قلم به آرم شخصیت می بخشد. به طور مشابه ، نماد FedEx را به عنوان نمونه ای درخشان از فونت های ساخت یک شخصیت برند ، انتخاب کنید. در این آرم از یک نوع حروف برجسته و جسورانه برای نشان دادن برند خدمات پیک شرکت استفاده می شود.

اگر نمی توانید فونت دلخواه خود را بسازید ، هنوز انتخاب های بسیاری با کیفیت بالا از قلم ها دارید. طیف گسترده ای از قلم های با کیفیت در اینترنت به صورت رایگان موجود است. این قلم ها یک بار گران بودند اما اکنون می توانید آنها را رایگان یا با قیمت های پرتلاطم دریافت کنید.

06.آن را به یاد ماندنی کنید

وقتی بالاخره طراحی آرم سفارشی خود را انجام دادید ، بدانید که آیا این یک طراحی به یاد ماندنی است یا نه. حافظه مردم ضعیف است زیرا همه موارد را برای همیشه در ذهن خود نگه نمی دارد. اما موفقیت آرم شما در وادار کردن بینندگان برای حفظ آن در حافظه است. هر وقت آرم را دیدند باید نام تجاری پشت آن را به خاطر بیاورند.

به عنوان مثال ، هر زمان که یک آرم قوس زرد را مشاهده کردیم ، فوراً می دانیم که متعلق به تجارت فست فود مک دونالد است. بنابراین ، اطمینان حاصل کنید که چیزی در لوگوی شما وجود دارد که افراد طرح را به خاطر خواهند آورد. اینها نکات اساسی اما اساسی برای طراحی آرم سفارشی است که باید به عنوان طراح گرافیک به طرز سرسختی دنبال کنید.

07.آرم را به درستی شکل دهید

کسب و کار مانند دوستیابی است,شما در تلاش هستید مشتریان مختلفی را به برند خود علاقه مند سازید و نام تجاری خود را گسترش دهید تا برند شما در بر سر زبان ها بیافتد پس شما باید به فکر یک آرم مناسب برای این تصویر باشید یعنی تصویری که افراد را به شما علاقه مند سازد و تاثیر مثبتی بر روی ذهن آنها بگذارد.

لوگو شما در اولین نگاه تاثیر زیادی بر تصور افراد خواهد گذاشت که آنها بر اساس آن کسب و کار شما را درک می کنند و این منظور را به آنها می رساند که اگر نیاز به ما داشتید به ما اطلاع دهید.

از آنجایی که آرم شما بخش مهمی از نام برند شما را شامل می شود شما باید مطمعن شوید که این کار را درست انجام می دهید تا لوگو بتواند تاثیر خوبی بر روی بینندگان بگذارد.این آرم بر روی تمام محصولات و کسب و کار شما قرار می گیرد و باید به گونه ای باشد که مشتریان را به سمت شما سوق دهد.علاوه بر این یک طراحی لوگو حرفه ای برای برند شما میتواند به خوبی با بین شما و مخاطبین شما ارتباط برقرار کند.

08.هویت نام تجاری خود را بیان کنید

شما آرم را برای هویت بخشیدن به نام تجاری خود می خواهید.هویتی که مشخص می کند شما به چه سمتی در حال حرکت هستید و برای انجام این کار باید بدانید که هویت اصلی کسب و کار شما چیست.با تعیین نام تجاری خود می توانید بخش مهمی از هویت را شکل می گیرد و همین امر باعث می شود برای انتخاب و طراحی لوگو ایده های گوناگونی به در ذهن شما و طراح به وجود بیاید.

“انتخاب اسم باید منحصر به فرد و ویژه کسب و کار شما باشد”

در اینجا برخی از سوالاتی که می توانید از خودتان بپرسید

علت اینکه این تجارت را آغاز کردیم چیست؟

قوانین و هنجارهایی که برای ما به عنوان ی شرکت مهم هستند چیست؟

چه چیزی باعث می شود برند ما خاص شود؟

سه کلمه که می خواهیم مشتریان ما برای توصیف ما از آن استفاده کنند چیست؟

09.بهترین مواردی که می تواند الهام بخش شما باشد کدام است؟

سخت ترین قسمت فرآیند طراحی لوگو جستجو برای پیدا کردن یک ایده است.در این قسمت ما چند نکته را در نظر گرفته ایم تا آن را مطالعه کنید.

با یک ایده خاص شروع کنید

شما فردی هستید که علاقه دارید آرمی مفهومی و الهام بخش داشته باشید برای اینکار باید ابتدا ایده های کلامی را جمع آوری کنید و آنها را روی ورق پیاده سازی کنید”ایده ها باید خاص و منحصر به فرد باشد”تا بتوانید نسبت به رقبای دیگر یک سرو گردن بالاتر باشید.

ما در این قسمت سه مرحله برای شما در نظر گرفته ایم تا بتوانید ایده های خلاقانه را بیابید:

با افراد مختلف مشورت کنید:صحبت کردن و الهام گرفتن از ذهنیت افراد مختلف(حتی افراد با ذهنیت بد)می تواند یک ایده خاص را در ذهن شما شکل دهد تا بتوانید یک ایده خاص و حرفه ای را بیاید

به عنوان بیننده خود را قرار دهید:لیستی از کلماتی که برند شما را بیان می کند و نحوه آن را به بیننده نمایش می دهد تهیه کنید و در مقابل خود قرار دهید و به عنوان یک بیننده عادی مهم ترین آن را انتخاب کنید.

سعی کنید یک فراخوان عمومی تشکیل دهید:از طریق یک همه پرسی شما می توانید ذهن تمام افراد را مورد بررسی قرار دهید و دیدگاه های بیشتری نسبت به ایده خود به دست بیاورید

10.رقبای شما چه کسانی هستند

بهترین قسمت که مخاطبان شما از آن استفاده کرده اند کجاس؟ چه چیزی باعث شده آنها نسبت به بقیه رتبه بالاتری داشته باشند و از چه قسمت هایی باید اجتناب کنیم!!! این سوالایست که ما باید بررسی کنیم تا بتوانیم بهترین فکر و ایده را پیاده کنیم تا بتوانیم نسبت به بقیه متمایز باشیم و ایده جدیدتری پیاده کنیم.

همچنین یکی از نکات مهم این است که مطمعن باشید که به وضوح خود را از رقبای خود متمایز ساخته اید.اگر تمام مشاغل در کسب و کار شما در طراحی لوگو خود از رنگ تک استفاده کرده اند شما می توانید از رنگ های مختلف و جذاب دیگر نیز می توانید در لوگو استفاده کنید.

11.سبک خود را انتخاب کنید

اکنون شما یک ایده از نام تجاری خود دارید”که در مرحله قبل آن را آموختید”وقت آن رسیده که آن را پیاده سازی و طراحی کنید.عناصر مختلفی می تواند در طراحی آرم شما ,از جمله شکل,رنگ,لوگو تایپ و…جای داشته باشد. طراحی کردن هر قسمت می تواند شما به مرحله بعدی ببرد و کم کم شکل کلی آرم را شکل بدهد.

هنگام ایده پردازی در مورد لوگوی خود اولین چیزی که باید مد نظر قرار دهید زیباشناسی آن است که با نام تجاری شما ست و هماهنگ شود.بهتر است برای طراحی برند خودتان سبکای مختلف را تست کنید تا بهترین را انتخاب کنید.

در قسمت زیر چند دسته بندی سبک طراحی لوگو را قرار داده ایم:

طراحی کلاسیک

یک پارچه سازی با سیستم تعامل محصول

مدرن و مینیمالیستی

سرگرم کننده و جذاب

دستساز

12.چه نوع نمادی مناسب فعالیت شماست

کسب و کارهای مختلف دارای آرم ها و رنگ های خاصی هستند که عموما مخاطبان با استفاده از آن لوگو ها و رنگ ها آن فعالیت را شناسایی می کنند.برای انتخاب یک آرم که مخصوص کسب و کار شما باشد باید قسمت های مختلفی را در نظر بگیرید یکی از آنها زیبایی لوگو و نوع تنظیم رنگ آن می باشد لوگویی که منحصر به فرد و ترکیبی خاص را به وحود بیاورد.همچنین باید در نظر داشته باشید لوگوی شرکت شما باید ساده و مفهومی باشد تا بتواند به خوبی منظور خودش را به بیننده انتقال دهد.

آرم تجاری شما نباید غیر مرتبط با کسب و کاری که انجام می دهید باشد تا مخاطب را سر در گم کند,همچنین اگر از لوگو تایپ استفاده می کنید باید در نظر داشته باشید که متن لوگو نباید زیاد طولانی باشد

در قسمت نماد های تصویری یک نماد هر چقدر ساده و پیچیده باشد یک نکته را باید در خود جای دهد آن هم منحصر به فرد بودن است تا بتواند در ذهن مخاطبین جای پیدا کند.

معقولترین علامت ترکیبی می تواند از طریق تلفیق دو نماد نوشتاری و تصویری که یکدیگر را تکمیل می کنند شکل بگیرد,عناصر گرافیکی که یکپارچگی کامل و همسان را در خود داشته باشند و بتوانند همدیگر را کامل کنند

13.به صورت سیاه و سفید خلق کنید

دستکاری نکردن رنگ تا انتهای کار به شما کمک می‌کند تا توجه خود را بر اصول ایده متمرکز کنید و تغییرات آن را بتوانید به سادگی انجام دهید. با استفاده از رنگ‌بندی جالب یک ایده ضعیف بهتر نمی شود، در صورتیکه یک ایده خوب حتی بدون توجه به رنگ نیز خوب است. اگر یک آرم معروف را در ذهن خود تصور کنید شکلی که از آن در ذهن ما به وجود می‌آید یک تصویر بدون رنگ است. این خطوط، شکل‌ها و ایده‌ها هستند که یک طرح خوب را می‌سازند و فرقی نمی‌کند که این طرح یک سیب گاز زده باشد، سه نوار موازی یا چهار حلقه به هم پیوسته و یا هرچیز دیگری باشد.

حال چه سودی برای شما و تجارت شما خواهد داشت؟

انسان دارای حواس ۵ گانه است و این حواس به صورت ناخودآگاه بر روی ذهن شما تاثیر عمیقی خواهد داشت. بوی یک گل رز را می توانید تجسم کنید؟ این امر نشان می دهد حتی اگر گل رزی وجود نداشته باشد شما بوی آن را در ذهنتان ثبت و حتی قابلیت یاد آوری آن را نیز دارید. آرم استیشن می تواند دقیقا همین قابلیت را داشته باشد.

دقت کنید در جهان امروز و شما می بایست به صورت خیلی دقیق ، حساب شده و حرفه ای اقدام به تبلیغ نمایید این روش ها اعبارت اند از :

• آشنایی

• اعتماد سازی

• معرفی

• ایجاد نیاز

• فروش و خدمات

• پیگیری پس از فروش

شاید به نظر شما این مطالب چه ارتباطی به طراحی لوگو دارد، توجه داشته باشید نشان واره با وجود دارا بودن زیبایی بصری و شنیداری، اما در حوزه برندیگ قرار میگیرد.

طراحی لوگو تلفیقی از ماهیت و شاکله ی شرکت شماست. یک تبلیغ و لوگو که حتی بعد از مدت زمان استفاده از آن نیز هنوز جذاب و قابل تکرار و حتی به صورت فوکاهی مورد استفاده باشد، لوگو موفقی است به عنوان مثال “صاایران، هر روز بهتر از دیروز، دین، دین” این برندسازی آنقدر محبوب و موفق بوده است که حتی بعد از حیات بصری و شنیداری خود نیز امتداد داشته و بارها و بارها تکرار شده است.

آشنایی و اعتماد سازی چگونه صورت میگیرد؟

اگر شما تبلیغ برندی را در رسانه دیده اید و حال به فروشگاهی جهت خرید آن نوع کالا رفته اید شما نماد یا آرم یا لوگوی آن شرکت را به صرف دیدن بصری و تقارب آن با ذهن ناخودآگاتان را بیشتر می پسندید و این امر سبب اعتماد بیشتر به آن برند خواهد شد.

بعد از فروش محصول نشان واره چگونه می تواند مبلغ برند شما باشد؟

مثال برند نوکیا بسیار مثال خوبی است ! هرگاه شما تلفن همراه خود را روشن می نمایید صدای آن را خواهید شنید حتی با فرض بر اینکه تلفن همراه شما در جیبتان باشد، افرادی که در اطراف شما هستند باشنیدن صدای گوشیتان به نحوی تبلیغ نوکیا را درک خواهند نمود، اینکه شما گوشی نوکیا دارید، تعداد دفعاتی که با این امر موجه شده اید بسیاراند. و این خود به نحوی تبلیغ رایگان برای برند شماست.

تا بحال شده است از برندی استفاده نمایید و از داشتن آن برند رضایت کافی را داشته باشید؟ اگر چنین اتفاقی برای شما رخ داده است حتما توجه نموده اید که به محض شنیدن صدا، تصویر و … آن برند در رسانه ها، شما ترغیب به دیدن آن آگهی و … خواهید شد. این امر نشان دهنده آن است که وقتی به برندی اعتماد می کنید، آن را ناخوآگاه پیگیری می نمایید! و این امر با کد سازی (لوگو و …) از طرف آن برند انجام خواهد شد و اینگونه است که شما را ترغیب به خرید بعدی و بروز رسانی کالایتان می نماید.

نتیجه گیری

در خاتمه برندینگ هزینه ایست که اکنون پرداخت می نمایید اما در مدت زمان و هرچه بیشتر پیش برود همانند سود سرمایه گذاری به شما سود بیشتری را ارائه می نمایید و یکی از ابزار های برندیگ و نماد سازی “طراحی لوگو” شناخته خواهد شد. که نه تنها جنبه تبلیغاتی، بلکه اقتدار و قدرت یک شرکت را می رساند.

منبع:

https://rb.gy/fx5liq

https://is.gd/Xcm39A

https://cutt.ly/8yvHxHW

https://clck.ru/NNaZ3

https://v.ht/9b3N

http://gg.gg/iuup7

http://alturl.com/rxphw

https://bit.ly/2KW7emM

https://cutt.us/3TZsU

https://tinyurl.com/y9ggqz29

https://lst.to/vddck

https://clikka.net/uijbG

https://sl.moph.go.th/lh5sSM3Pg

https://karamn.tebyan.net/post.aspx?PostID=1460983

https://cyber.harvard.edu/difficultproblems/Logo

https://www.astro.caltech.edu/twiki_phat/bin/view/Main/Logo

http://rezakazemi5676.rozblog.com/post/5/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7.html

https://adabiatos.persianblog.ir/9krgoxjOKRu8Dx6oA111-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88

https://wallpaperyuy.blogsky.com/1399/02/21/post-5/%d9%84%d9%88%da%af%d9%88

https://telegra.ph/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88-%D9%82%D8%B4%D9%86%DA%AF-05-10

http://kgjhgjhg.blog.ir/1399/02/21/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%AE%D9%81%D9%86

http://resdd.loxblog.com/post/8/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%20%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C%20%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88.htm

http://resss.parsiblog.com/Posts/5/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87+%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d9%8a+%d9%84%d9%88%da%af%d9%88/

http://ramin2311.royablog.ir/post/2/+%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%8A+%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88

 http://venusmiri.rozblog.com/post/5

http://graphiclog.royablog.ir/post/1/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%8A+%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88+%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%D9%8A%D9%86+%D9%88+%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87+%D8%A7%D9%8A+%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87+%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 636
  • بازدید کلی : 2,032